شمع خودرو شمع خودرو

mycustomer

شمع خودرو

شمع خودرو

شمع خودرو ابزار و وسيله‌اي است كه براي انتقال جرقه‌هاي متناوب برق درون سيلندرها، ساخته شده است. به عبارت ديگر شمع خودرو در واقع قطعه‌اي كوچك است كه از اهميت خاصي در خودرو بر خوردار مي‌باشد كه در محفظه سيلندر قرار مي‌گيرد و با جرقه زني، نيرو و انرژي لازم را براي موتور فراهم مي‌كند.

 

اگر، اين قطعه با مشكلي مواجه كند پيامد‌هايي را به دنبال دارد كه از جمله مهمترين و مشهود‌ترين آن‌ها لرزش‌هاي غير عادي خودرو است. شمع خودرو با هدف شروع فرآيند احتراق در موتور تعبيه شده است و همه وسايل نقليه‌هايي كه با سوخت فسيلي كار مي‌كنند براي تكميل عمليات احتراق در پيشرانه، احتياج به چنين ابزاري دارند كه با جرقه زدن عامل شروع كار موتور باشد.

 

عملكرد شمع خودرو

با استارت خودرو، بعد از اينكه سوخت به درون سيلندر منتقل گشت، و با هوا تركيب شد، شمع خودرو با دريافت ولتاژ بالا و جرقه زدن، منجر به سوختن بنزين يا گاز، و توليد انرژي مورد نياز به جهت شروع فعاليت قطعات موتور و در نتيجه حركت خودرو مي‌گردد.

 

نحوه كار شمع خودرو

لازم به ذكر است كه باتري خودرو، عاملي است كه ولتاژ اوليه مورد نياز براي عمل جرقه زدن را تامين مي‌كند. در اين جريان، قطعه ايي به نام كوئل موجود است كه از سيم پيچي‌هاي القايي ايجاد شده است و وظيفه آن، دريافت ولتاژ پايين از باتري، تقويت جريان آن و انتقال آن به سمت شمع خودرو است.

 

از سوي ديگر، دو الكترود مثبت و منفي در شمع وجود دارد كه بعد از دريافت ولتاژ، جريان آن را مجدد افزايش داده و منجر به بالا رفتن ولتاژ گاز‌هاي موجود در محفظه مي‌شوند؛ و در ادامه سبب رساناي جريان الكتريكي شده و احتراق سوخت فسيلي شروع مي‌شود.

 

از جمله نكات مهم درباره شمع خودرو اين است كه، شمع خودرو، به ولتاژي بين ۱۲ تا ۲۵ هزار ولت نياز دارد تا عملكرد درست و به موقعي داشته باشد.

 

اجزاي تشكيل دهنده شمع ماشين

شمع ماشين كه بر روي قطعه سيلندر خودرو قرار دارد، از اجزاي زير متشكل شده است.

 

عايق چيني

الكترود مثبت

الكترود منفي

واشر

انواع و اقسام شمع خودرو

در حال حاضر، در بازار، چندين مدل شمع خودرو موجود است كه مشخصات و كارايي و طول عمر و قيمت‌هاي آنان با هم كاملا متفاوت است. اما با اين حال، و با اين گوناگوني، معروف‌ترين شمع‌هاي موجود در ايران، كه با خودرو‌هاي موجود در ايران سازگاري دارند به شرح زير است.

 

شمع‌هاي گرم خودرو

شمع گرم، اغلب جهت پيشرانه‌هايي مناسب هستند كه با دور پايين كار مي‌كنند و به عبارت ديگر، به دليل‌عدم توليد گرماي زياد، سرد هستند. اما بايد گفت كه مقدار زيادي از رسوبات كربن به مرور زمان بر روي اين مدل شمع خودرو قرار مي‌گيرند مكه موجب كاهش عمر قطعه مي‌شوند.

 

 

شمع‌هاي سرد خودرو

اين شمع ها، اغلب در موتور‌هاي با دماي بالا مورد استفاده هستند و بعد از هر بار احتراق، بلافاصله سرد مي‌شوند.

 

شمع‌هاي نيكلي يا مسي در خودرو

اين نوع از شمع ها، مقاومت كمتري در مقابل گرما دارند و طول عمر مفيد آن‌ها مابين ۲۰ تا ۴۰ هزار كيلو متر مي‌باشد.

 

شمع‌هاي پلاتينيومي در خودرو

در اين نوع شمع ها، جنس الكترود آن ها، از جنس آلياژ پلاتينوم مي‌باشد. عمر مفيد آن‌ها بالا بسيار بالاست و تا حدود ۱۰۰ هزار كيلو متر را پشتيباني مي‌كند و همچنين توانايي تحمل حرارت ۲۵۰۰ درجه سانتي گراد را دارد.

 

شمع‌هاي ايرديومي در خودرو

جنس الكترود مثبت اين قطعه از ايريدوم بوده و طول عمر آن نسبت به نوع پلاتينيومي، بيشتر خواهد بود.

 

شمع‌هاي چند الكترودي در خودرو

در اين نوع از شمع ها، دو پلاتين دو الكترودي و دو مسير جهت عمل جرقه زدن وجود دارد در نظر داشته باشيد كه عمر مفيد اين مدل، زياد است اما تنها براي خودرو‌هاي مجاز سفارش مي‌شود.


برچسب:
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: <~PostRate~>
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1400/3/18 ساعت: ۱۴ توسط:mycustomerr :